Edgy door Formani, januari 2013 – blog 01

Beste vrienden,

Kijk even naar het prachtboek dat Formani maakte van hun uitzonderlijke collectie. We zijn er trots op om daar met de door ons ontworpen Edgy aan te hebben mogen bijdragen.

http://www.formani.nl/upload/downloads/edgy_by_mathieu_bruls_cata_LR.pdf

foto's boek

*

Edgy door • Mathieu Bruls architect – www.brulsarchitect.nl 

Edgy is een van die ontwerpen, die als zovele andere gebouwonderdelen, speciaal voor een concreet project werden bedacht. Een hele reeks van specifieke deurgrepen, brievenbusplaten, naamsaanduiding, reclamevoering, huisnummers, etc. ontstond zo over de jaren, en deze producten zijn als een soort van aanvullende bouwcatalogus voor onze ontwerpen.

Edgy is een eerste product in zijn soort dat, nadat we de voorgangers van de kruk als maatwerk in onze projecten hebben getest, met een professionele partner, in dit geval Formani, is doorontwikkeld en daarna in productie is genomen. Daardoor waren we in staat het ontwerp, en de kleine aanpassingen, steeds empirisch te testen.

Het stond snel vast dat de draaibeweging die een deurkruk maakt, om de slotkast te kunnen bedienen, logischerwijze door een ronde staaf zou worden overgedragen, en dat een eenvoudige platte strip het minste is waar men de hand op kan leggen. Zo eenvoudig is Edgy beschreven. Het accuraat seriematig maken echter, vergt de nodige technische vindingrijkheid.

De kruk is niet ergonomisch in die zin dat de grijpende hand een contravorm vindt. Elke schijnzekerheid en persoonlijke uniformiteit die aan de basis ligt van een veronderstelde ergonomische pasvorm, in combinatie met de nodige grote trefzekerheid aan grijpprecisie, wordt dan ook gewantrouwd.

Edgy ligt echter prima in de hand en doet moeiteloos wat gedaan wil worden. Het genoegen van het vastpakken van een object of een ander, met als doel de eigen actieradius te vergroten, behoeft geen toelichting; en zeker als je je daarvan door die handeling bewust wordt.

Edgy lijkt zo gewoon dat het verbazing wekt dat het ontwerp er nog niet was. Een ontwerp van de aan het Bauhaus geschoolde Wilhelm Wagenfeld uit 1930 komt, qua uiterlijk, het dichts in de buurt.

In geest volgt het ontwerptraject van Edgy een denkparkoers zoals de filosoof/architect Ludwig Wittgenstein het gevolgd moet hebben bij het hang-&sluitwerk, dat hij  ontwierp om toegepast te worden in de villa die hij, rond 1928 in Wenen, voor zijn zus realiseerde.  

Mathieu Bruls, Essay 01-08-09


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s